torsdag 17 mars 2011

hjälp

jag behöver hjälp.

denna blogg har varit en undersökning för mitt projektarbete. syftet var att se om man kan nå ut utanför sina vänner, kontakter på facebook/twitter via sociala medier.
och det gick ju, men nu behöver jag hjälp med en annan sak.
kan ni inte snälla rara svara på detta:

- vad tror du det finns för fördelar/nackdelar med marknadsföring via sociala medier(företag&privat)?

skulle vara till en megadunderhjälp.

kan till och med göra såhär, tre stycken som tänker och tycker kommer att få ett smycke var.
deal?

9 kommentarer:

  1. Fördelar: billigt, effektivt, man skapar lojalitet tillsammans med sin kund. Lätt att hålla en dialog, vilket stärker varumärket. Man når kunden direkt och kan få svar/feedback direkt.

    Nackdelar: om man, som företag, endast ser det som en informationskanal och skriker ut saker utan dialog tröttnar mottagaren och det skapar irritation. Om inte strategier finns är det lätt att det blir fel.

    SvaraRadera
  2. Johanna Alverbratt17 mars 2011 kl. 21:44

    Jag tycker företag ska akta sig för att använda sociala medier (FB, twitter etc) som en reklamkanal.
    Människor vill ofta inte bli spammade med info om vad företag gör om det inte kan gynna dem själva på något vis. Det är iaf min uppfattning.
    Företag som finns via de kanalerna ska visa sina följare respekt, ha en schysst dialog och kan via det sättet sprida sina produkter och tjänster. Eftersom vi lever i ett rekommendationssamhälle gäller det att ha lite hyfs, svara på kommentarer osv.

    SvaraRadera
  3. Fördelar, snabbt, billigt och enkelt. Dock så krävs det en medvetenhet och strategi. Att bli dränkt i erbjudande om billiga tjänster/varor på FB blir man inte glad av. Det måste skapa ett mervärde för mig som konsument. Annars så följer jag inte. Företag som fattat grejen på FB är t.ex Västerbottensost eller Evernote. Dessa kommer med lagom mycket tips som gör mig ännu mer postivt i ställd till deras produkter.

    SvaraRadera
  4. Beror på vems perspektiv vi pratar om. Ur mitt perspektiv som kund så är den stora fördelen att marknadsföring som sprids vidare av personer som jag litar på får större tyngd. Detta oavsett om det ursprungligen kommer från företaget själv eller en vän som nämner något.

    SvaraRadera
  5. Fördel att kunder/samarbetsparter och övriga i omgivningen enkelt kan skapa en personlig relation med dig som företagare. Alla älskar att göra affärer med någon de känner. Via den här bloggen och på FB eller twitter får jag en känsla för dig som gör smyckena och ditt arbete. Går jag på NK eller annan butik eller handlar från stor etablerad nätbutik så finns ingen personlig relation. Det innebär att tröskeln att göra affär med dig sänks. Kan då tänka mig att betala mer eller för en produkt av någon jag "känner".

    Baksidan är ju att det är svårt att hålla uppe samma profil när företagen blir större eller det är flera olika personer som ska sköta företagets SM-satsningar, se exempel med SJ som hade stora problem att få till en enhetlig ton på twitter i början.

    SvaraRadera
  6. Sociala medier bör användas i kundkomunikation. Inte för att spamma med reklam. Inte för att trycka ut sitt budskap. Det bygger på dialog snarare än monolog. Man måste svara med en personlig ton. Officiellt språkbruk gör att den personliga touchen försvinner.

    Om man lyckas med allt detta får man en kundgrupp som är intresserad och lojal. Det är också ett sätt att få bra feedback. Mycket mer givande än anonyma pappersenkäter. Chansen för kvalitativa svar är god. Dessutom har man en kanal för att finna och rekrytera talang. Om man aktivt följer flödet kommer man se vilka kunskaper folk besitter, och vilka ämnen som det talas om i samhället.

    SvaraRadera
  7. Fördelar är ju som påpekat ovan en relativt billig marknadsföringskanal och ett sätt att nå ut till kunder med en känsla för företagets kultur, som annars bara finns hos de anställda. Samma känsla som skapar lojalitet för företaget som arbetsgivare kan skapa lojalitet hos kunder. Att vara transparant i sociala medier, besvara både beröm och kritik och visa att man hör varje röst skapar oerhört mycket goodwill hos människor där de tidigare bara sett ett varumärke likt en tegelvägg och antagit att företag (speciellt större) inte bryr sig om varje kund utan bara ser dollar-tecken.

    Nackdelar är att väldigt många företag underskattar den tid och det engagemang (och där igenom också pengar) som krävs för att lyckas i sociala medier. Alltför många företag smäcker upp en Facebook-sida "för det ska man ha" och sedan tror att den ska sköta sig själv. Nästa stora misstag är att de missar vikten av att lyssna. Jätteföretag som t ex Kodak har folk vars jobb enbart är att lyssna av och analysera allt som sägs om företaget i sociala medier. Det pratas ju om företag på fler ställen än i företagens egna kanaler.

    SvaraRadera
  8. Fördelar:
    Som så många andra har skrivit - effektivt och enkelt. Det ger en möjlighet att styra image i önskad riktning, företag har möjlighet att använda ett mer personligt tilltal. Transparansen i kommunikationen (där jag förutsätter att man har dialog) kan ge andra nätanvändare både insyn kring produkt/tjänst samt ge dessa en positiv bild kring företaget. Som privatperson kan man etablera sig snabbt, man kan framförallt lära sig och experimentera utan kostnad.

    Nackdelar:
    Megafonvarning utfärdas på vissa aktörer, man låter traditionella strategier styra marknadsföringen och ser inte dynamiken som bör uppstå mellan avsändare och mottagare. Man generar inte content utan mäter framgång i antal inlägg eller hur många fans man har på facebook, inte vad inläggen innehåller eller hur passionerade fansen är. Transparansen är dubbeleggad, öppenheten inom sociala medier kan slå tillbaka på företaget om ett massivt missnöje uppstår med bemötande/tjänst/produkt. Det kan ibland vara för effektivt, det går för snabbt att få ut budskapet som kan vara felaktigt el. stötande (ex Chrysler). Man talar inte med samlad stämma och kan helt sakna styrning i kommunikationen, det blir virrigt och motsägelsefullt. För privatpersoner gäller devisen att var och en är sin egen nätredaktör, man har ett större ansvar än tidigare att städa undan efter sig på nätet, det som var en bra idé kl. 04.00 på en fest för tre år sedan passar kanske inte samman med den bild man vill förmedla av sig själv nu - därför är aktiviteterna i sociala medier mer krävande än vad man först kan tro. Jag kan med ärlighet säga att jag aldrig skulle anställa vissa av de coolare typerna på twitter även om de tror att de är the shit.

    SvaraRadera
  9. Jag anser, som många ovan, att sociala medier bör användas för kommunikation snarare än reklam. Många bra för- och nackdelar har presenterats ovan, den största fördelen, som jag ser det, som konsument, är att man lär känna företagen och faktiskt känner att man når fram, och att företagen lär känna sin kundkrets på ett annat sätt. Om företaget sköter sin sociala business rätt vill säga. För det är väl det som är nackdelen, vissa inser inte fördelen, potentialen och styrkan twitter, fb, m.fl. faktiskt har. Inser man att man har tid/råd/kunskap att hålla koll på sina sidor är det bättre att låta bli enligt mig. Ska man göra något ska man göra det bra :)

    Sen gillar jag det faktum att vissa företag (t.ex. Fiskars) har en blogg (http://www.designdaybyday.se/), där man marknadsför sina produkter genom att blogga om användningsområden, tips och inspiration etc. Viktigt i just det sammanhanget är ju att det är tydligt att bloggen drivs av ett företag och att det inte handlar om att sälja sälja sälja (eller, fair enough, det är väl det långsiktiga målet) men att man bygger nån slags kontakt mellan kund och företag.

    SvaraRadera